Waarom deelnemen aan een beurs

Beurzen zijn er in vele soorten en maten en worden over de hele wereld gehouden. Veel bedrijven kiezen ervoor om een keer of zelfs met enige regelmatig een stand te nemen om hier hun bedrijf op te presenteren voor bezoekers. Een deelname aan beurs kost best veel geld, tijd en een hoop regelen. Waarom zou je dan toch deelnemen aan een beurs? Uiteindelijk zal het doel zijn om hier als bedrijf beter uit te komen. Dit kan op korte termijn zijn maar ook op lange termijn, dat is een beetje afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt.

Het ontmoeten van potentiële klanten

Hoogstwaarschijnlijk zal jouw bedrijfsactiviteit grotendeels aansluiten bij het onderwerp van de beurs waarop je wilt staan. De bezoekers hebben uiteraard ook affiniteit met ditzelfde onderwerp, anders zouden ze daar niet heen gaan, dus zijn deze bezoekers allemaal potentiële klanten.

Meer naamsbekendheid van je organisatie

Jezelf onder de aandacht brengen bij het grote publiek is altijd lastig om te realiseren. Een stukje marketing waar je een budget voor vrij moet maken. Adverteren in vakbladen, een nieuwe website, het versturen van folders of het actief persoonlijk benaderen van je klanten zijn hier manieren voor. Het deelnemen aan een beurs is een zeer doeltreffende manier omdat je op deze manier een groot aantal potentiële klanten benaderd. Je hebt direct persoonlijk contact en ze zien dat je professioneel overkomt.

Nieuwe producten promoten

Wanneer je al enige tijd een bedrijf hebt maar nu een nieuw product of dienst aan je assortiment hebt toegevoegd wil je dit graag bekend maken en onder de aandacht brengen bij het grote publiek. Vanzelfsprekend stuur je een mailing naar je vaste klanten, maar hoe bereik je die groep met potentiële klanten? Precies, met een stand op de beurs. De kracht van je beursstand is om deze nu volledig te richten op dit ene onderdeel dat je graag onder de aandacht wilt brengen. Je kunt hier met je folder, je giveaways en je printwerk in je beursstand rekening mee houden.

Je bestaande klanten ontmoeten

Het krijgen van nieuwe klanten is enorm belangrijk, maar het behouden van je vaste klanten is nog veel belangrijker! De kans is aanwezig dat een deel van je klanten ook op de beurs rondloopt en je daardoor de mogelijkheid hebt om deze weer een keertje te ontmoeten. Een handje schudden, kop koffie en even bespreken hoe de samenwerking wordt ervaren. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van een beursdeelname die vaak vergeten wordt en dat is erg zonde!

Naamsbekendheid creëren

Jezelf onder de aandacht brengen bij het grote publiek is belangrijk. Wanneer men over de beurs loopt en de naam van jouw organisatie ziet zullen ze dit ongemerkt onthouden. Zorg er daarom altijd voor dat je bedrijfsnaam goed zichtbaar is in je beursstand. Daarnaast altijd zorgdragen dat er voldoende foldermateriaal en brochures liggen om  mee te nemen door je klant zodat ze alles kunnen teruglezen wanneer ze na enkele dagen weer terug op kantoor zijn.

Conclusie

Ondanks het feit dat je er enorm tegenop kan zien om op een beurs te gaan staan kan het zeker de moeite waard zijn om dit toch te doen. Soms merk je dit al op de korte termijn maar vaak is het zo dat het op de lange termijn zijn vruchten afwerpt!