Follow-up na je beursdeelname
Wanneer je besluit om deel te nemen aan een beurs dan doe je dat met een doel. Dit doel is uiteindelijk om hier meer omzet uit te behalen, dit kan direct of indirect zijn, dat is afhankelijk van ieder bedrijf. De kans is aanwezig dat je na de beurs vanuit de kant van de klant niets meer van ze zal horen. Er actief achteraan zitten is daarom erg belangrijk. Er zijn een aantal manieren om dit effectief op te pakken, deze manieren hebben we hieronder beschreven.
Weet wie je beursstand bezoekt
Om een goede follow-up te doen is het belangrijk om te weten wie je beursstand heeft bezocht en met wie je contact hebt gehad. Het uitwisselen van visitekaartjes is hierom heel erg belangrijk. Zelf ben je uiteraard goed voorbereid en heb je altijd je visitekaartje op zak maar misschien dat je bezoeker deze niet heeft. Vraag daarom gerust om contactgegevens zodat je later nog contact met ze kunt zoeken. Schrijf het achterop je eigen visitekaartje of een ander briefje, je telefoon is ook altijd handig om notities in op te schrijven.
Wacht niet te lang met je follow-up
Wanneer je na 2 maanden gaat beginnen met je follow-ups is de kans klein dat je prospects zullen toehappen. Sterker nog, de kans dat ze je vergeten zijn is heel aanwezig, ze hebben immers met meer vergelijkbare bedrijven gesproken op dezelfde beurs als waar je hen hebt ontmoet. Zorg er daarom voor dat je direct na de beurs tijd vrij maakt om follow-ups te verzorgen. Plan hier echt voldoende mensen met voldoende kennis voor in, probeer dit met eigen mensen te doen en het niet uit te besteden. Je bezoekers kennen je nog en zijn sneller bereid stappen te ondernemen dan na 2 maanden.
Doe de follow-up zo persoonlijk mogelijk
Als je de follow-up doet is het belangrijk om deze zo persoonlijk mogelijk te doen. Je laat hiermee aan je potentiële klant zien dat je interesse in hem of haar hebt getoond. Verwijs in je contact ook naar het gesprek en onderwerpen waar je over hebt gesproken. Bellen is de beste en meest persoonlijke manier van een follow-up maar soms is dit niet altijd haalbaar of ben je hier gewoon niet goed in. Zorg dan dat je een goede brief of email stuurt, uiteraard uniek per klant geschreven.
Zorg dat je opvalt met je follow-up
Je kunt het natuurlijk proberen door een persoonlijke email te sturen maar zouden er andere manieren zijn om beter op te vallen? Stuur een cadeau naar je klant, een mooie taart, deze worden door meerdere personen gegeten waardoor je naam door het hele bedrijf rondgaat. Een bos bloemen doet het ook altijd goed. Natuurlijk kan je ook persoonlijke relatiegeschenken sturen maar wees wel creatief.
Bestaande relaties zijn minstens zo belangrijk als potentiële klanten
Focus je bij de follow-up niet alleen op potentiële nieuwe klanten, wees trouw aan je bestaande relaties die je beursstand bezoeken en stuur ook hen na afloop een leuk bedankje / presentje. In de spotlight staan bij je bestaande klanten is misschien nog wel belangrijker dan potentiële klanten, ze hebben de afgelopen jaren immers hun vertrouwen in jou getoond.
Is een follow-up wel echt nodig bij iedere klant?
Weet je zeker dat je altijd een follow-up moet doen na afloopt van een beurs? Normaliter zou je hier direct “ja” op antwoorden, maar zou het niet beter kunnen dan na afloop van de beurs? Op het moment dat je op de beurs merkt dat iemand interesse heeft in jouw diensten of producten is het natuurlijk altijd het beste om direct een afspraak in te plannen. Op dit moment is je potentiële klant “warm” en geïnteresseerd dus is de kans het grootst dat ze willen afspreken. Probeer dit voordeeltje te pakken en zorg er dus ook voor dat je in de weken na de beurs voldoende ruimte in je agenda hebt om afspraken in te plannen.